søndag den 17. januar 2010

Star Wars, Dead Space og alle de andre


Jeps..
Titlen siger det!
Mine platintrofæer!
For mange.. Særligt mine faste læsere (Bitten), er det ikke skide interessant.. Men nu handler det mere om hvad jeg synes er interessant :)

Et platin-trofæ, eller Platinum Trophy er det ypperste i PlayStation3 Trophy-konceptet. Det går ud på at man spiller et spil på sin PS3 (Nyere end medio 2008, med få undtagelser), og som man går igennem spillet opnår man forskellige trofæer. Nogle trofæer er nemme at få, som fx kan gå på bare at gennemføre en bane, eller lignende. Men der findes også trofæer der er lidt mere komplicerede at få. Det kan være at man skal indsamle alle skatte, opgradere alle sine våb
en OG alt sit udstyr, eller måske at man skal slå x-antal fjender ihjel med et bestemt våben.
Det betyder altså at når man er færdig med at spille spillets historie, som fx i Uncharted's tilfælde tog små 3 dage, så har man alligevel lyst til at spille lidt mere, for at få trofæerne. Det betyder mere underholdningstid pr. krone! Og jo. Man kunne sagtens bare spille videre, fordi det er sjovt, men trofæerne er en væsentlig motivationsfaktor!
Der findes fire typer trofæer:
Bronze - Gives til de nemme trofæer, det er ofte de der hænger sammen med historien.
Silver - Gi'r sig selv at det er til de lidt sværere trofæer. I nogle tilfælde er de dog stadig story-relateret, men kan også sagtens være "indsaml alle skatte", som i Uncharted.
Gold - Der er oftest kun 2 eller 3 guldtrofæer i de fleste udgivelser, og det er oftest nogen der tildeles, når du er færdig med spillets historie på det sværeste niveau, eller har gennemført historien med et eller andet handikap.
Platinum - Platintrofæets krav er det samme i alle spil, der har sådan et. Nemlig at opnå alle de andre trofæer i spillet. Det vil sige at de sidste to trofæer der popper op, inkluderer altid Platintrofæet.

Nogle spil er naturligvis sværere at opnå platintrofæet i, end andre..
Jeg synes idéen med trofæer er fantastisk! Modsat Xbox360 achievements som "bare" er et pointsystem, er det her meget nemmere at sammenligne. som det vises i bunden af bloggen, er der sådan en "trappe" hvor man kan se at jeg i skrivende stund har 6 platin, 29 guld, 63 sølv og 339 bronze. Så kan man jo sammenligne med sine kammerater, og jo mindre forskellen på trinnene er, også ift det totale antal trofæer, jo bedre er man.
Det er jo ingen kunst at have 1000 trofæer, hvis man har 100 spil, hvorimod man er lidt sejere hvis du har 1000 trofæer, men kun 20 spil (Så har man dog opnået alle trofæer, cirka).

Planen er at hver gang jeg får et platintrofæ, så skal det herind :) Med showcase, og alting. MEN - Jeg har jo 6 platin nu. Det betyder at i lige får showcasen, som den ser ud nu:

Fra venstre tophjørne:
Dead Space, StarWars: The Force Unleashed, Terminator Salvation, The Saboteur, Trivial Pursuit og Uncharted: Drake's Fortune

Det næste platin, håber jeg bliver Alone in the Dark, og så kommer der naturligvis et indlæg :)

< - Således et blogindlæg, udelukkende om mine trofæer! De kommer, sammen med alle de andre! - Tak fordi du læste :)

2 kommentarer:

  1. Hvad hvis man ikke læste? :P
    Skimmede det kun lige, hehe. Håber jeg er tilgivet.
    Mvh din faste læser!

    SvarSlet