lørdag den 4. september 2010

Mafia II

Det for mig, længe ventede spil Mafia II!

Nu har jeg været igennem det - Helt igennem det - og tænkte i den forbindelse lige at skrive lidt om spillet, trofæerne, og i det hele taget mine indtryk :) Det plejer jeg jo.. I hvert fald til de relevante spil :)

Jeg havde snydt lidt hjemmefra, og allerede prøvet demoen, før jeg fik spillet. Det fik jeg iøvrigt 3 dage før det egentlig skulle udkomme -Yay!

Demoen viser fint hvad spillet går på, combatsystemet, osv, og selvom det godt nok er en scene fra spillet du spiller, så bliver der ikke spoilet eller noget.
Efter at have spillet demoen var jeg godt tilpas. Det var nemt at styre, hvad man lavede virkede heller ikke ensformigt eller noget. Ligeså virkede spillet rigtig flot, og det var tydeligt at mærke at de virkelig har gjort noget ud af, at det skal virke så virkeligt som muligt, både grafisk, og hvad der sker.

Mafia II handler om dig - Du er Vito Scaletta - en amerikansk-italiensk mand, hvis far flygtede til USA lige inden Vito's fødsel. Vito er født i 1925, og vi får intro'en 18 år senere, i 1943.. Her laver han noget kriminelt, og får buddet om at blive udsendt til Italien, for at bekæmpe Mussolini. Dette tilbud tager han imod, og så starter første kapitel!
Du bliver kastet midt ud i en WW2 scene, hvor du skal stoppe en henrettelse af nogle civile. Det ender med kaos, og at du er lige ved at dø, da den lokale Mafiaboss kommer, og overtaler ALLE de italienske soldater til at overgive sig.
- Her stifter Vito første gang bekendtskab med Mafiaen.

Efter at være blevet skudt bliver Vito sendt hjem, og kommer hurtigt i kontakt med sin gamle ven Joe, som siden Vito blev udsendt har lært en Mafioso at kende.
Således drages de to ind i livet som gangster, hvilket inkluderer likvideringer, juveltyverier, bombninger, og de mest spektakulære hævnagter længe set!

Historien strækker sig over en noget længere periode end man normalt ser med denne type spil, hvorfor det lige er sådan vil jeg ikke afsløre, men lad os sige at spillet har flere sider af en kriminels liv end man normalt ser i spil.

Historien er helt fantastisk, og skulle jeg give karakter blot for den, ville den uden tvivl score 10/10, lige dér!

Men men men.. Der er flere aspekter :)

Spillet er bygget op som et freeroam spil, i ved - dem jeg elsker!
Imidlertid er det begrænset hvor meget man udnytter det. Historien er bygget op i kapitler, og GPS'en viser dig konstant hen til næste storymissionpunkt, hvorfor man ikke rigtig får lejlighed til, at foretage sig noget andet imellem.
Det er da også begrænset hvad du kan lave.. - Du kan røve forretninger, det er egentlig meget sjovt.. Du kan også stjæle biler og sælge dem hhv til skrot eller eksport. Derudover er der få sidemissions i spillet, som du også kan tage.
Der er naturligvis også en collectible du kan rende og samle, ligesom GTA har duerne, og inFamous har de her blast shards.

Derudover har du da også fuldstændig frie hænder mht rute.
Bilkørsel er nemlig en stor del af spillet, og nogle gange bruger man noget kun energi på at fise fra punkt B til C, men det betyder ikke det store, for bilerne er rigtig fine, flotte omgivelser, og så har man tilføjet lidt mere til den del af spillet, end fx GTA har det:
Du har, for første gang i et freeroamspil, et speedometer. - Det viser hvor mange MPH du kører, hvilket også hjælper dig til at følge med i om du kører for stærkt. I tilfælde af du kører for stærkt så klapper fælden! Kører du fx i en 40mphs zone med 60mph forbi en patruljebil, så sætter den efter, og forsøger at give dig en bøde.
Ligeså sætter de efter hvis du koliderer med en anden bil, med politiet selv, eller hvis du kører nogen ned.. I GTA kan du køre ligeså råddent du vil, så længe du ikke slår folk ihjel, eller rør politiet.
Desværre har man i Mafia ikke lige fuldt den helt til døren. Du kan stadig køre i modsatte vejbane uden de reagerer, ligesom du kan passere et kryds hvor der er rødt.
Men bare det at man skal køre stille og roligt giver meget til spillet! Det giver også en følelse af at du er nødt til at holde relativt lav profil.
Skulle fælden alligevel klappe kan du i de fleste tilfælde betale dig ud af problemet :D

Der er fire systemer du bruger i spillet - Når du kører, når du skal snige dig, når du skal skyde omkring dig, og når du skal i fistfight.
Det første du stifter bekendtskab med er som nævnt at du skal skyde. Og det fungerer rigtig godt! Der er en hvis auto-aim funktion på, men så alligevel ikke. Det afhænger fuldstændig af våben, og hvordan du har det. Men under alle omstændigheder kan du poppe ud fra en dækning og relativt hurtigt få sigte på "the bad guys" - Det er ikke nemt at beskrive, men det fungerer rigtig godt!
Ligeså gør stealthdelen af det. Du kan snige dig, du kan gemme dig op af vægge, lave stealthkills, og i det hele taget undgå at gøre dig bemærket, hvad enten det er i missioner, eller på flugt fra ordensmagten.
Det sidste system, Melee systemet er også ganske udmærket. Det er naturligvis mere simpelt end Tekken og Streetfighter, men stadig mere avanceret end både GTA, The Saboteur, osv. - Du har counterattacks, combos, finishing moves, og i det hele taget lige det der gør det liiiige en tand mere interessant at gå i en fistfight, frem for bare at pløkke knoppen af dem, selvom det unægteligt også er morsomt.

Vi skal også lige runde de to collectibles der er i spillet.
Igennem storyen, og KUN igennem storyen er der 50 playboy magasiner der skal findes. Det er synd at du kun kan hitte dem i missionerne, da det endnu engang begrænser freeroam elementet. - Meen, det er nu en fornøjelse at finde dem :) - Der er naturligvis et trofæ koblet til det, som er rart at få, men hver gang du samler et af bladene op, kommer en ucensoreret playmate altså op på din skærm! Og det er altså ganske vintage piger! Kønne er de nu, de fleste af dem.. - Og for at se hvor beskidt man har været, kan man naturligvis se i statistikkerne hvor lang tid du har brugt på, at glo på pigerne :)

Den anden collectible i spillet kan du samle imellem missionerne - Det er en række wanted plakater med forskellige kriminelle. Hvorfor du skal pille dem ned, det ved jeg virkelig ikke, men ned skal de. 159 er der af dem. Det tager noget tid, men det er ikke svært. Imidlertid hænger de simpelthen så tåbeligt, taget i betragtning af hvad en Wanted plakats formål egentlig er.
Men alligevel finder man nogen hængende i et skur, eller lign. Så dumt..

Nu vil jeg lige prøve noget nyt, og så lave en pros and cons liste, med en afsluttende karakter:

Gode ting -
+ Fantastisk historie
+ Flot grafik
+ Godt combat, shooting og Meleesystem
+ Gode inputs med realisme i færdselsystemet
+ Playboy magasiner som collectible

Dårlige ting-
+ Ikke Freeroam nok!
+ Ligegyldige wantedplakater
+ Man kunne godt have gjort lidt mere ud af realismeforsøget.

Endelig karakter:
9/10 - Fantastisk spil :)

Og så lige endeligt trofæerne til spillet!


For igår aftes fik jeg mit platintrofæ derfra.
Reelt ikke et skide svært platintrofæ, men det er da alligevel rated til lige under 5/10 i diff.

Der er mange trofæer, naturligvis for de collectibles, som nok er de mest tidskrævende. Der er en række storytrofæer, og så for at gennemføre på Hard - Det kan dog godt være en smerte i numsen til sidst i historien, hvor det virkelig strammer til!
Så er der også nogle "bonus" trofæer, hvor du blandt andet skal køre med 30mph eller mere i mere end 5 minutter.. Du må på intet tidspunkt komme under de 30.. Ligeledes er der et hvor du skal nå en fart på 125mph. - Det gør ondt at ramme muren bagefter!
Men overordnet ikke nogle vilde. Men de er sjove at opnå, og når nu spillet er så fantastisk, er trofæerne fuldstændig ligegyldige!

Med det platin nåede jeg 28, og selvom de ikke betyder så meget som de gjorde engang, så er de da rare at have.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar