søndag den 4. juli 2010

Danmark ifølge Kansberg - Indre Missionsk bryllup

Min super dejlige veninde Karen, som jeg studerer sammen med, har igennem godt 3 år haft sig en kæreste - Jonas...
De blev så gift igår..

Det er tidligt, i følge "normale" danske unge.. Det er derfor også første gang jeg er til et bryllup med så unge mennesker.. Karen er 23 og Jonas 22.
Giftes skulle de, og i det de begge er Indre Mission, så var jeg lidt nervøs for hvordan brylluppet skulle forløbe. Det vil jeg imidlertid prøve at skitsere her, så objektivt som muligt :)

Vielsen foregik som stort set alle andre vielser, altså. Der blev snakket lidt mere om gud, og citeret lidt mere. Fordi præsten kan være sikker på at brudeparret ved hvad han snakker om. Præsten var iøvrigt rigtig god. Lidt en børnehavepræst, som Morten beskrev det, med lidt energi, og ja. Han var sq bare tilpas!
Vi sang nogen salmer, og faktisk var to af dem fælles for da Mor og Torben blev gift sidste år.
Noget der også er forskel fra fx Mor og Torbens bryllup er mængden af folk der sang med.. ALLE sang med.. Og det lød faktisk brandgodt.. Måske fordi jeg bare hørte mig selv synge?

Efter kirken var der reception, hos Jonas' far, tror vi nok. En ordenlig hytte han bor i. Med pool.. Med hul i, og en enorm gildesal. Vi var naturligvis ved at koge, da termometeret viste noget nær de 30 grader i skyggen, og vi sad i både skjorte, slips, lange bukser og jakke.. Som et jakkesæt nu engang består af. Emma Gad blev lagt på hylden, og vi smed jakkerne før gommen. Receptionen blev lidt opdelt, men vi hyggede os alligevel. Fik en god snak med Karens lillesøster, en frisk pige, men også med Karens mor Grethe. Hun har også studeret til lærer i Aalborg, og havde i det hele taget mange fine ting at fortælle om :)

Efter receptionen var der naturligvis festen. Vi startede med et velkommen, og lidt praktiske oplysninger, osv, og så satte vi os ellers til bord. Jeg sad sammen med både Morten og Michelle, som jeg var kørt sammen med, og studerer med. Derudover sad vi med nogen af Jonas' venner. Jeg sad ved siden af en super frisk fyr - "J.C." - Som iøvrigt kan se det sjove i mange tåbelige ting.. Ligesom jeg.. Så sad vi overfor et ungt par, der også er gift, og også er Indre Mission, men de var nu super søde alligevel ;) - Ham kunne jeg snakke fodbold med, og hun starter på læreruddannelsen næste år, og var tydeligt ikke generet af min enormt sarkastiske tone, hvorfor vi også kom godt ud af det :)

Forretten lød på Lakseroulade, som var rigtig guf! Det kunne vi godt li! Jeg kunne i hvert fald!
Efter forretten fik først Jonas lov at holde sin tale. Det var en flot tale, og relativt traditionel. Der blev snakket meget mere om gud, end jeg kommer til at gøre i min tale til mit bryllup, det er helt sikkert i hvert fald! Den sluttede også noget anerledes end jeg er vant til fra de bryllupper jeg nu har været med til. Nemlig uden "Lad os rejse os, og drikke os lamme i rødvin" og efterfølgende "Hun skal leeeeeve, hun skal leeeve højt hurra" osv.. Derimod ingenting..
Eller jo..
Karens tale.. Den var også rigtig fin! De brugte mange af de samme ting fra deres fælles oplevelser, og det må da være et tegn?
Hendes tale var også rigtig flot, måske fordi hun sluttede på den måde jeg er vant til :)

- Mange andre taler kom. Noget lidt sjovt, som vel også kendetegner dem fra Indre Mission, hvor skilsmisse er noget svært.. - Nemlig at både gommens forældre, men også brudens, holdt deres taler sammen.. Altså jeg kan da med garanti sige, at mine forældre ikke holder deres tale sammen når jeg engang skal giftes..
De klassiske taler om navnene og deres betydning så også dagens lys, ligesom bedstefaren endte ud i en tale af nærmest pinlig varighed om degne og træer.
Derudover havde toastmasteren, som iøvrigt var skide dygtig som toastmaster, også lidt at "sige" med sin kone. De stillede sig op og sang kirkesang. Som jeg i hvert fald ikke har set før, og var sådan lidt... "Okaaaay!?" - Den havde jeg ikke set komme i hvert fald.

Lad os lige komme over resten af menuen - Forretten var jo Lakseroulade. Til hovedret var der buffet med Oksefilet, indbagt svinemørbrad og kalkunsteg med bacon. Til det var der tilbehør af nye kartofler i diverse afskygninger, nogle salater, blandt andet mozarella/tomat salat - Hvor jeg bare tog osten - Bandit altså!
Desserten bød på en hjemmelavet is-buffet. Karen har været ude og købe en ismaskine, og den har været flittig brugt. Og Morten sad nærmest opløst af jalousi over dét!
Skrub af maden var indbagte pandekager. Dem fik jeg dog ingen af, da jeg var helt stopmæt.

Nå - Efter talerne var der brudevalsen, som kun var halv. Men hva.. Strømpeafklipning, osv. Og så fik man lov at snakke med brudeparret, som magtede at komme rundt. Ellers gik jeg udenfor og tog en øl med ham der nu var Toastmaster. Super fin fyr! Morten hedder han iøvrigt også. Han var ganske morsom, og fandt mange af de ting jeg synes er sjove, for morsomme ligeså.
Nu vidste jeg jo at han også havde en noget troende baggrund, hvorfor jeg ikke blabrede med al min ukristenhed!? - Men vi snakkede rigtig fint alligevel!

Alt i alt et rigtig hyggeligt bryllup. Den mest markante forskel fra et bryllup i Indre Mission, og så et bryllup som vi andre holder, er talen om gud i stort set hver en tale og sang, og så er det den udeblivende "Rejs dig og drik!". Der blev heller ikke danset. Kun brudevalsen.. Pladsen var også elendig, men det kunne sikkert være arrangeret, hvis det var?
Jeg var tilpas, og rigtig træt i nat, da vi ramte Aalborg, kvart i tre. Jeg var FUCKING tilpas!

Karen og Jonas - Held og lykke fremover! I har fortjent hinanden, og tror vi er mange der er tilpasse over at i nu har bevis herpå :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar