mandag den 8. november 2010

Daniel - Praktikant :D

En del af det, at uddanne sig til folkeskolelærer, er heldigvis stadig praktik.
Hvert år er man i praktik i en periode fra 4-7 uger, hvor man bliver tilknyttet en eller flere lærere, på en skole, og så skal indtræde i deres sted, og undervise deres elever i et mere eller mindre fastlagt forløb.

De første to år af min uddannelse var jeg på Skansevejens skole på Nørre Sundby, hos hhv en 6. og en 8. klasse.. Helt fantastiske praktikker, særligt 2. års praktikken, hvor det var tydeligt, at ens erfaring skinnede igennem, og man var markant mere sikker som underviser.

Nu er jeg så kommet ud i min tredje praktik, hvor jeg har en 7. klasse på Gammel Hasseris skole til Dansk og Historie, samt en 8. klasse til Historie.
I dansk arbejder vi med Identitet -Herunder faktisk blog. Og i løbet af de næste par uger vil der komme 23 nye bloggere, her på blogspot, da de alle skal oprette en blog. Det er jo i høj grad selvformidling, og det er et godt værktøj, da den både er privat, og offentlig.

I historie arbejder jeg i begge klasser med den franske revolution, samt den amerikanske, der lå forud for uafhængighedskrigen, som vi også skal have fat i.

De ryger i grupper senere idag, faktisk, og skal så selv indsamle information om en af perioderne i en af de to begivenheder. Det skal så ende i en fælles tidslinje, for at nuancere undervisningen, så de lærer af hinanden, og ikke kun af mig. -Selvom jeg ved meget:D

Min oplevelse indtil videre, har været ganske fantastisk. Jeg har en god praktiklærer herude, og det faktum at vi er ude alene, og ikke i grupper, giver også en vis frihed, og en anden slags ro, hvilket er dejligt at opleve.

Forhåbentlig vil denne praktik være et hit, det tyder det i hvert fald på indtil nu. Har været her i to uger nu, og har 4 tilbage efter på onsdag.

Og lur mig om ikke det bliver helt fantastisk!

Sidenhen vil i få en blog, med links til alle elevernes blogs! Så kan i jo bedømme, om de er gode eller dårlige bloggere.. Det har de allerede gjort om jer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar